Sint-Lodewijk zet in op communicatie

Op donderdag 3 maart verzamelden bijna 500 medewerkers van Sint-Lodewijk voor de algemene studiedag ‘samenwerking en communicatie’. Op het programma stonden 20 verschillende workshops met de meest uiteenlopende thema’s:  zo kwamen lean management en e-mailpolicy maar ook erg actuele onderwerpen zoals de islamistische visie op handicap aan bod. 

Het welzijns- en onderwijslandschap ondergaat een grote evolutie met gevolgen voor het ondersteunings- en onderwijsaanbod van Sint-Lodewijk. In Sint-Lodewijk lopen momenteel drie bouwprojecten. In Lindenlaan gaat nieuwbouwproject Den Binder de laatste fase in. Op de campus in Kwatrecht verbouwt men de Klaverwei en trekt men de tweede fase van de nieuwbouw Louisville op. ‘Al deze veranderingen vragen veel afstemming en veerkracht van onze medewerkers. Het is dus niet toevallig dat  de studiedag dit jaar in het teken van communicatie staat. ‘Wij verstaan mekaar’ is trouwens één van de zes strategische doelen in Sint-Lodewijk’, legt algemeen directeur Van Hoorde uit. 

Iedere twee jaar organiseert Sint-Lodewijk een studiedag voor alle medewerkers van de vzw, die bestaat uit een multifunctioneel centrum (MFC), twee scholen voor buitengewoon onderwijs, een volwassenwerking en Dienst Persoonlijke Assistentie (DPA).  Alle medewerkers mochten hun keuze maken uit 20 verschillende workshops.‘De meest populaire workshops waren ‘psychosociaal welzijn op het werk’, ‘communicatie en samenwerking met ouders’ en ‘islamitische visie op handicap’.  De workshop e-mailpolicy telt het grootst aantal deelnemers want die is verplicht’, aldus stafmedewerker en organisator Karen Veldeman. 

Sint-Lodewijk kreeg deze workshop trouwens cadeau van ICT-bedrijf Xylos. ‘Omdat niet elke organisatie over dezelfde middelen beschikt, schenkt Xylos in 2016 twee bijzondere initiatieven extra aandacht én ondersteuning’, zegt managing director Luk Denayer. In Sint-Lodewijk merken ze dat meer en meer bedrijven steun bieden in de vorm van expertise in plaats van (louter) financiële ondersteuning. ‘Vanuit hun corebusiness kunnen bedrijven ons helpen om maatschappelijke problemen op te lossen. Het is een tendens die wij absoluut toejuichen, een echte win-win', zegt algemeen directeur Van Hoorde.