Verloop van de ondersteuning (BuBaO)

De aanmelding van een leerling gebeurt steeds door de school (gewoon onderwijs) in afstemmein met het CLB. Aanmelden kan via het zorgloket van het regionale ondersteuningsnetwerk of rechtstreeks bij de coördinatoren. 

Na de aanmelding wordt een opstartvergadering gepland met de betrokken partijen: ouders, directie van de school voor gewoon onderwijs of afgevaardigde, leerkracht, ondersteuner, CLB. Andere diensten zoals het revalidatiecentrum, de thuisbegeleidingsdienst, privétherapeuten,… kunnen ook uitgenodigd worden door de ouders.

Dit overleg heeft als doel:

  • opmaken van het gemotiveerd verslag ( met alle info vanuit de verschillende partijen)
  • het beluisteren van de hulpvraag en bespreken van de ondersteuning vanuit de ondersteuning
  • Informatie geven over type 4 en de werking van de ondersteuning
  • Informatie geven over de samenwerking met onze interne diensten: diath en mobiel team
  • informatie doorgeven naar de ondersteuner
  • afspraken maken met andere betrokkenen
  • de engagementsverklaring wordt ondertekend door de verschillende partijen ( leerling, ouders, directie school voor gewoon onderwijs, directie of afgevaardigde school voor buitengewoon onderwijs en directie CLB)

Een kopij van het gemotiveerd verslag en de engagementsverklaring moeten binnen een termijn van twee weken, na de opstartvergadering, in het bezit zijn van de coördinatie. 
Dit kan via mail bezorgdworden : Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Na de aanmelding neemt de ondersteuner contact op met de gastschool en de ouders om het vast begeleidingsmoment te bepalen. De ondersteuner plant een aantal observaties zodat de effectieve begeleiding zo snel mogelijk van start kan gaan. Ouders en gastschool worden schriftelijk op de hoogte gebracht via het startdocument, waarin het moment van ondersteuning en de contactgegevens van de ondersteuner vermeld staan.

Naast de opstartvergadering organiseren we gedurende het schooljaar minstens 2 evaluatiemomenten op de gastschool met de verschillende partners.

  • tussen november en krokus voor een tussentijdse evaluatie
  • in mei of juni voor een eindevaluatie

In de laatste week van juni gaan geen begeleidingen meer door. De ondersteuners zijn dan beschikbaar voor opstartvergaderingen van nieuwe leerlingen.